شنبه, جولای 27, 2024
تکنولوژی

بررسی دوچرخه الکتریکی VanMoof S5: خوب، اما دو برابر قیمت

“گاهی اوقات باید عزیزان خود را بکشید” عبارتی است که طراحان برای توجیه حذف عناصری که شخصاً آنها را هیجان‌انگیز می‌دانند اما ارزشی اضافه نمی‌کنند، استفاده می‌کنند.

آخرین باری که در مورد آن شنیدم در آوریل 2022 بود، زمانی که در حال سوار شدن به نسخه‌های پیش‌تولید دوچرخه‌های برقی جدید وان‌موف S5 و کوچک‌تر A5 بودم. این عبارت توسط بنیانگذار و مدیرعامل تاکو کارلیر برای توجیه حذف نماد از VanMoof بیان شد. نمایش ماتریسی برای یک رابط جدید “Halo Ring”.

یک سال بعد، هر دو دوچرخه برقی اکنون – در نهایت – برای مشتریان ارسال می‌شوند و به خوبی از هدف اولیه خود در جولای 2022 گذشته است. قیمت همچنین از قیمت پیش‌سفارش اولیه 2998 دلار/2498 یورو به 3998 دلار/3498 یورو افزایش یافته است. زمانی که در سال 2020 با قیمت نسبتاً قابل توجه 1998 دلار / 1998 یورو روانه بازار شد، بسیار گرانتر از آن چیزی بود که برای نسل قبلی دوچرخه های الکترونیکی VanMoof – VanMoof S3/X3 می پرداختید.

ببینید، همه چیز در سال 2023 گران تر خواهد شد، از جمله دوچرخه های الکترونیکی. اما از نظر ارزش برای پول، VanMoof S5 4000 دلاری باید دو برابر بهتر از S3 2000 دلاری باشد، درست است؟ در غیر این صورت، جدیدترین دوچرخه الکترونیکی پرچمدار این عزیز سرمایه‌گذاری سابق ممکن است وقتی وارد می‌شود مرده باشد.

اگر می توانست به همین راحتی باشد.

چگونه محصولات را رتبه بندی و رتبه بندی می کنیم

اگرچه دوچرخه‌های الکترونیکی S5 و A5 با کمک پدال همچنان شبیه به VanMoofs هستند، با آن لوله بالا کشیده شده که توسط چراغ‌های جلو و عقب پوشانده شده است، همه چیز از قاب گرفته تا تراشه‌ها و سنسورها دوباره طراحی شده‌اند. این شرکت می‌گوید که تنها تعداد انگشت شماری از قطعات از مدل‌های قبلی منتقل شده‌اند.

در اینجا برخی از قابل توجه ترین تغییرات آورده شده است:

  • رابط های حلقه هاله LED بصری جدید در کنار هر دو دسته.
  • یکپارچه اتصال SP پایه تلفن (شما کیف را تهیه می کنید) با درگاه شارژ USB-C.
  • نسل جدید 5 موتور هاب جلو تقریبا بی صدا با سنسور گشتاور و 3 سرعته اتوماتیک e-shift (S3/X3 دارای 4 سرعت e-shift بود).
  • دکمه‌های چند منظوره جدید در زیر زنگ (کنار دستگیره سمت چپ) و دکمه‌های تقویت (کنار دسته سمت راست) اضافه شده‌اند.
  • دکمه بوست اکنون با افزایش گشتاور از 59 نیوتن متر به 68 نیوتن متر، شتاب بیشتری را ارائه می دهد.
  • قاب S5 که به دلیل بلند بودن بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفته بود، 5 سانتی متر (2 اینچ) کاهش یافته است تا سواران تا قد 165 سانتی متر (5 فوت، 5 اینچ) را بهتر در خود جای دهد، در حالی که A5 برای سواران با قد حداکثر 155 سانتی متر (5 فوت، 5 اینچ). 1 اینچ) و امکان عبور آسان تر از X3 را می دهد که جایگزین آن می شود.

اینها به لیست بسیار طولانی ویژگی‌های استاندارد موجود در دوچرخه‌های الکترونیکی وان‌موف می‌افزایند، مانند برنامه‌ای با طراحی خوب و مفید، قفل ضربه‌ای یکپارچه روی چرخ عقب که در Apple Find My Support ساخته شده است، ترمزهای دیسکی هیدرولیک، لاستیک‌های شهری پرنور، توکار روشن. در چراغ ها، گلگیرها و یک پایه محکم. و چون VanMoof است، می‌توانید سه سال محافظت از سرقت (398 دلار / 348 یورو) با تضمین بازیابی یا تعویض دو هفته‌ای و سه سال نگهداری (348 دلار / 298 یورو) در شهرهای منتخب مشترک شوید.

چراغ های عقب یکپارچه قابل مشاهده از جانبی.

چراغ ها و کابل های جلو یکپارچه که از طریق قاب عبور می کنند.

یک دکمه چند منظوره جدید کوچکتر در زیر زنگ الکترونیکی.

دوچرخه های الکترونیکی VanMoof اکنون دارای پایه های داخلی و شارژ USB-C برای تلفن شما هستند.

من اجاره خاکستری تیره (همچنین در خاکستری روشن) VanMoof S5 را در اواخر مارس انتخاب کردم، اما با چند مشکل مواجه شدم که این بررسی را به تاخیر انداخته است. اینها شامل خطاهای اتصال متناوب بین برنامه و دوچرخه، قفل ضربه ای که همیشه باز نمی شد و زنگ هشداری که به طور لحظه ای بدون هیچ دلیل مشخصی خاموش می شد، بود. همه این مشکلات توسط یک به‌روزرسانی میان‌افزار (نسخه 1.20) که در اواسط آوریل منتشر شد، قبل از اینکه حتی بتوانم آنها را به پشتیبانی VanMoof گزارش کنم، برطرف شدند.

من در این مورد احساسات متفاوتی دارم. در ماه مارس، S5 و A5 به صورت عمده شروع به حمل و نقل کردند – البته با هشت ماه تاخیر – بنابراین فکر می کنید که آنها زمان دارند تا همه مشکلات VanMoof را حل کنند. آزمایشگاه های جدید تست. با توجه به تاریخچه VanMoof در مورد مسائل کیفی اولیه و تضمین‌هایی که از طرف شرکت داده بود، آزاردهنده است. از سوی دیگر، دوچرخه‌های الکترونیکی ممتاز شرکت‌هایی مانند VanMoof ماشین‌های پیچیده‌تر هستند و دیدن این شرکت که مشکلات را به این سرعت حل می‌کند قابل ستایش است.

یکی از مشکلاتی که برطرف نشده است، تخلیه باتری بیکار است، اما VanMoof به من می گوید که یک به روز رسانی سیستم عامل در راه است تا آن را در «دو هفته» برطرف کند. در مورد من، این مشکل باعث شد باتری S5 در یک دوره 10 روزه از 86 درصد به 65 درصد تخلیه شود. کلا هر روز حدود دو درصد شارژم رو از دست میدم چه سوارش بشم یا نه.

اوه، و با نصب چندین به‌روزرسانی میان‌افزار در یک ماه گذشته (من در حال حاضر در نسخه 1.2.4 هستم)، باید به این اشاره کنم: S5 آهنگ کوچکی را پخش می‌کند. تمام زمان فریمور نصب شده است در ابتدا زیبا بود، دخترم حتی به او پیشنهاد داد که کمی با آن برقصم. اما پنج تا 10 دقیقه طول می کشد و بعد از اولین گوش دادن آزار دهنده است و راهی برای خاموش کردن آن وجود ندارد.

از نظر ویژگی‌های جدید، مشهودترین تغییر نسبت به VanMoofs قبلی حلقه‌های هاله‌ای در کنار هر دسته هستند. حداقل تا زمانی که به نور خورشید برخورد کنید و آن LED های کم نور را تقریباً به طور کامل بشویید. حلقه‌های هاله برای نمایش سرعت، شارژ باقی‌مانده، قدرت کمکی فعلی پدال و موارد دیگر از طریق مجموعه‌ای از نوارهای نور و انیمیشن‌ها طراحی شده‌اند. در مجموع، اگر حیله‌گر باشند، مشکلی ندارند، اما در حین دوچرخه‌سواری به اطلاعات وضعیت زیادی نیاز ندارم. نمایشگر ماتریس لوله بالایی قدیمی را هم از دست ندادم.

رانندگی با یک VanMoof S5 23 کیلوگرمی / 50.7 پوندی مانند یک S3 است، اما با شیفت های کمتر و یک دکمه تقویت کننده که وقتی می خواهید از کنار شخصی عبور کنید یا زودتر از خط بپرید، گشتاور بیشتری ارائه می دهد. نسل پنجم موتور 250 واتی طراحی شده توسط VanMoof، حتی با حداکثر سرعت 25 کیلومتر در ساعت در اروپا (که در ایالات متحده به 20 مایل در ساعت افزایش می یابد) کاملاً بی صدا است. و شیفتر الکترونیکی سه سرعته جدید در یافتن دنده مناسب با دقت دقیق بهتر از شیفتر الکترونیکی چهار سرعته S3 است. من هنوز چند تا را حس می کردم جرنگ جرنگ و چرخاندن پدال ها، مخصوصاً زمانی که با عجله به شدت روی میل لنگ می کوبید. اما به طور کلی، جابجایی پیش‌بینی‌کننده S5 بسیار بهبود یافته است، به‌ویژه زمانی که با سرعتی آرام حرکت می‌کند. با این حال، به عنوان مثال، شیفترهای اتوماتیک Envilo صاف نیست، بنابراین هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد.

حیف که VanMoof یک گزینه ساده درایو تسمه برای دوچرخه های الکترونیکی خود ارائه نمی دهد. همراه با دکمه افزایش گشتاور بالا S5، این امر نیاز به دنده را در هنگام رانندگی در همه محیط‌ها به جز در تپه‌ها از بین می‌برد. به همین دلیل است که من از طرفداران پریمیوم دوچرخه های برقی با تسمه محرک و کمک پدال هستم که توسط Ampler و Cowboy فروخته می شوند. قیمت آنها نسبت به S5 کمتر است، اما به لطف قسمت جلویی سبک ترشان (هر دو برند از موتورهای هاب عقب استفاده می کنند) رانندگی سرگرم کننده تر نیز هستند.

1/17

نگهدارنده تلفن یکپارچه جدید (با درگاه شارژ USB-C در طرف مقابل).

از نظر برد، وان‌موف می‌گوید من باید بتوانم 60 کیلومتر را در حالت تمام قدرت طی کنم. با این حال، من تنها توانستم 48.6 کیلومتر (30.2 مایل) از باتری 487 وات ساعتی S5 را هنگام رانندگی در حالت بار کامل و فشار دادن مکرر دکمه بوست، در دمای بین انجماد و 15 درجه سانتیگراد (59 درجه سانتیگراد) بردارم. . این تقریباً همان بردی است که من هنگام آزمایش VanMoof S3 دریافت کردم – 47 کیلومتر (29.2 مایل) – و باتری بزرگتر 504 Wh. این موضوع که باتری در حال حاضر انرژی خود را در یک شب از دست می دهد، مطمئناً به برد من کمک نکرده است. با استفاده از شارژر موجود می توان باتری را از صفر تا 100 درصد در 6 ساعت و 30 دقیقه بسیار آهسته شارژ کرد.

می‌دانستم که چگونه وان‌موف از دکمه‌های چندکاره جدید که درست زیر دکمه‌های زنگ و بوست قرار دارند، استفاده می‌کند. دکمه کوچک در سمت راست (زیر تقویت کننده) به شما امکان می دهد خروجی موتور خود را در لحظه تغییر دهید، در حالی که سمت چپ (زیر زنگ) چراغ های شما را به عنوان نوعی هشدار به اطرافیانتان چشمک می زند. هر دو ویژگی در برگه های بازاریابی علامت گذاری شده اند اما در استفاده روزمره چندان مفید نیستند.

و از آنجایی که این یک VanMoof است، باتری آن تعبیه شده است و فقط برای تعمیر می توان آن را جدا کرد. این شرکت یک نسخه جدید “کلیک روی” (بدون نوار چسب!) از باتری توسعه یافته خود برای S5 و A5 دارد که می توانید آن را در خانه شارژ کنید.

VanMoof S5 خاکستری تیره: به نفع خودش خیلی پیچیده است؟

من در چند سال گذشته نگرانی آزاردهنده ای در مورد دوچرخه های الکترونیکی VanMoof داشتم که حتی در بررسی S3 به آن اشاره کردم. آیا آنها به نفع خود بیش از حد پیچیده می شوند؟

دوچرخه های الکترونیکی – مخصوصا مسافر دوچرخه های الکترونیکی مانند S5 – در هر شرایط آب و هوایی در معرض فرسودگی روزانه هستند. حتی نگهداری از دوچرخه های ساده با استفاده روزمره دشوار است و دوچرخه های الکترونیکی VanMoof رایانه های چرخشی گران قیمتی هستند.

راستش را بخواهید، من می‌توانم بدون شیفتر زنجیر 3 سرعته خودکار، دکمه‌های چند منظوره اضافی، زنگ الکترونیکی قابل برنامه‌ریزی، رابط حلقه هاله، ردیابی اپل و صداهای بی‌پرده برای راه‌اندازی، خاموش کردن و به‌روزرسانی‌های میان‌افزار کار کنم. در کنار این دکمه افزایش گشتاور بالا روی یک دوچرخه الکترونیکی با کمک پدال که من را هر روز، بدون توجه به هر کاری، با سبک و قابلیت اطمینان به دفترم می‌برد، به من ابزار و یک تسمه بدون نیاز به تعمیر و نگهداری بدهید. اما این S5 نیست.

اشتباه نکنید، VanMoof S5 یک دوچرخه الکتریکی بسیار خوب با لیست ویژگی های طولانی تر از هر دوچرخه الکترونیکی دیگری است که می توانم نام ببرم. همچنین یکی از بهترین ها را دارد شبکه های مراکز خدماتی در شهرهای سراسر جهان موجود است. این مهم است زیرا اکثر قطعات S5/A5 فقط از VanMoof در دسترس هستند. بنابراین اگر مایل به خرید هستید، مطمئن شوید که یک مرکز خدمات در نزدیکی خود دارید.

موارد دلخواه بسیار زیاد، کشتار کافی نیست.

با وجود تمام موفقیت‌های اولیه خود در کووید، ون‌موف در اواخر سال 2022 با مشکلات مالی مواجه شد که مجبور شد از سرمایه‌گذاران درخواست کند. تزریق اضطراری سرمایه فقط برای پرداخت قبوض اما کل صنعت دوچرخه های الکترونیکی در پی بحران کرونا دچار مشکل شد زیرا فروش به شدت کاهش یافت و زنجیره های تامین متزلزل شدند. رقبا دوست دارند کابوی و غول صنعت استلا نیز مجبور به جمع آوری پول شد برای کنترل مازاد موجودی پس از افزایش موجودی دوچرخه های الکترونیکی.

همانطور که S5 خوب است، به نظر من این ویژگی با فریبکاری محدود می شود، شاید برای توجیه قیمت جدید 3998 دلار / 3498 یورو. آنها زیبا، سرگرم کننده و ایمن هستند، در ابتدا کمی مفید هستند. اما بسیاری از آنها به سادگی برای مسافران عادی مورد نیاز نیستند. S5 موارد دلخواه بسیار زیادی دارد و تعداد کشتارهای کافی وجود ندارد.

برای در نظر گرفتن این قیمت، VanMoof S5 در حال حاضر 500 دلار گران تر از سری Cowboy 4 و 1000 دلار بیشتر از Ampler Axel معمولی است. از این منظر، قیمت گذاری VanMoof درست به نظر می رسد.

آیا S5 ارزشش را دارد؟ من آن را به شما در این دنیای نامطمئن و تورم می سپارم. در حالی که قطعا یک پیشرفت نسبت به S3 است، اما دو برابر اندازه آن نیست.

همه عکس های توماس ریکر / The Verge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *