شنبه, می 4, 2024
تکنولوژی

تیم سوئینی از Epic تغییرات App Store اپل را آشغال داغ می نامد

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، در مورد تغییراتی که اپل در اپ استور خود در اتحادیه اروپا ایجاد کرده، حرف های زیادی برای گفتن دارد. که در یک پست طولانی در X (توئیتر سابق)، سوینی این به روز رسانی را “یک مورد جدید از انطباق با مخرب” – یا به عبارت ساده تر، “آشغال داغ” می نامد.

امروز بعدازظهر، اپل اعلام کرد که با عرضه iOS 17.4 در ماه مارس امسال، بارگذاری جانبی، فروشگاه های برنامه جایگزین و موتورهای مرورگر شخص ثالث را در آیفون فعال می کند. این شرکت همچنین فروشگاه App را برای سرویس‌های پخش بازی باز خواهد کرد و در نهایت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از گزینه‌های پرداخت درون‌برنامه جایگزین استفاده کنند. اپل این تغییرات را برای انطباق با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) انجام داد، که شرکت های بزرگ فناوری را ملزم می کند به قوانین سختگیرانه ای که برای ترویج رقابت در بازار برنامه های تلفن همراه و سایر زمینه ها طراحی شده اند، پایبند باشند.

Epic، که هم فروشگاه Epic Games و هم بازی را اداره می کند چهارده روز، یکی از شرکت هایی بود که در خواستار چنین تغییراتی بود. این یک نبرد حقوقی طولانی علیه رویکرد “باغ دیواری” اپل به فروشگاه App در ایالات متحده به راه انداخت.

با این حال، سوینی معتقد است که تغییرات برنامه ریزی شده اپل برای توسعه دهندگان منصفانه نیست. او ادعا می‌کند که اپل آنها را مجبور می‌کند بین انحصار اپ استور و شرایط و ضوابط فروشگاه، که طبق DMA غیرقانونی هستند، یکی را انتخاب کنند، یا یک سیستم جدید، همچنین غیرقانونی، ضدرقابتی با هزینه‌های ناخواسته جدید برای دانلودها و مالیات‌های جدید اپل را بپذیرند. در مورد پرداخت‌هایی که پردازش نمی‌کنند.” Sweeney احتمالاً به هزینه فناوری اصلی جدید 0.50 یورو (حدود 54 سنت) اشاره می‌کند که اپل برای هر نصب سالانه برنامه‌هایی که بیش از یک میلیون بار در اتحادیه اروپا دانلود می‌شوند، دریافت می‌کند.

سوینی همچنین از این واقعیت انتقاد می کند که اپل “می تواند انتخاب کند کدام فروشگاه ها مجاز به رقابت با اپ استور خود هستند.” او می‌گوید اپل می‌تواند از نظر فنی جلوی راه‌اندازی فروشگاه Epic را بگیرد، و همین امر در مورد مایکروسافت، Valve، Good Old Games و سایرین صدق می‌کند. با این حال، سوینی می‌گوید هدفش راه‌اندازی فروشگاه Epic Games برای iOS و Android و تبدیل شدن به “فروشگاه نرم‌افزار چند پلتفرمی شماره 1” است. بر اساس رقابت پرداخت، کارمزد 0-12٪ و بازی های انحصاری مانند Fortnite.

مطمئناً در روزهای آینده شاهد واکنش توسعه دهندگان بیشتری به تغییرات قوانین جدید اپل خواهیم بود. به عنوان مثال، Spotify قبلاً اعلام کرده است که پس از اجرایی شدن DMA، یک سیستم پرداخت درون برنامه ای را در اتحادیه اروپا معرفی خواهد کرد. هر دو Epic و Spotify از سرسخت ترین منتقدان اپل هستند. هر دو شرکت به دلیل اینکه اپل 27 درصد مالیات بر خریدهای خارج از اپ استور در ایالات متحده وضع کرده است، پاسخ می دهند.

سوئینی مطمئناً در مورد سیاست اتحادیه اروپا اپل نیز حرف های بیشتری برای گفتن خواهد داشت و به نظر می رسد که او تازه شروع کرده است. او می‌گوید: «آشغال‌های داغ بیشتری در اعلامیه اپل وجود دارد. تحلیل هر دو قسمت نوشته شده و نانوشته این نمایش ترسناک جدید به زمان بیشتری نیاز دارد، پس با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *