یکشنبه, می 5, 2024
تکنولوژی

دستگاه حق چاپ اینترنتی برای میکی موس ساخته نشده است

فیلم دیزنی در اوایل این هفته کشتی بخار ویلی پس از نزدیک به یک قرن وارد مالکیت عمومی در ایالات متحده شد – همانطور که ستاره آن، میکی ماوس، وارد مالکیت عمومی شد. این یک نقطه عطف برای یکی از نمادین ترین و به شدت محافظت شده ترین ویژگی های فکری قرن بیستم بود و در واقع بود. با انفجار جشن گرفته شد مملو از تخیل‌های بی‌احترامی میکی، از جمله حداقل دو تریلر فیلم، یک بازی ترسناک، یک مدل هوش مصنوعی سفارشی، و انبوهی از میم‌های قابل پیش‌بینی بی‌مزه. کارتون اصلی همچنین به طور کامل در پلتفرم هایی مانند یوتیوب آپلود شد تا همه بتوانند آن را به صورت رایگان تماشا کنند.

این تغییر همچنین با مجموعه ای گیج کننده از تصمیمات اعتدالی مشخص شد. در روزهای اول ژانویه Techdirt متوجه شد که ظاهراً دیزنی هنوز هم برای مسدود کردن ویدیو در یوتیوب در برخی از بازارهای بین المللی شکایت کرده است. قابل خرد شدن گزارش شده است که یک ریمیکس در این بازارها پول زدایی و در عین حال محدود شد. و جف کین تصویرگر اخطاریه غیرفعال سازی ارسال کرد او تی‌پوبلیک را برای پیراهن میکی موس با شعار «هیچ مردی صاحب سرنوشت من نیست» انتخاب کرد و از عبارت جذاب «کشتی بخار» برای توصیف تقاضا استفاده کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا هر یک از این محدودیت ها یک تماس مستدل، یک قانون بیش از حد محتاطانه یا یک تصادف ساده بوده است. اما این واقعیت که آنها ظاهر می شوند تعجب آور نیست. اجرای بی رحمانه قانون کپی رایت، مرزها و فرهنگ اینترنت را شکل داده است. برای جهانی که در آن تعداد زیادی از مردم محدودیت‌های یک چارچوب قانونی ظریف را آزمایش می‌کنند، مجهز نیست – و با تبدیل شدن فرهنگ عامه بیشتر به مالکیت عمومی، ممکن است وضعیت پیچیده‌تر شود.

لبه با YouTube و TeePublic تماس گرفته است تا درباره خط‌مشی‌های آن‌ها نظر بدهند. یوتیوب از اظهار نظر در مورد ضبط خودداری کرد و TeePublic نیز پاسخی نداده است. با این حال، چند توضیح احتمالی واضح برای خاموش شدن وجود دارد، زیرا نمونه‌های بالا به مناطق خاکستری اشاره می‌کنند که محدودیت‌ها همچنان می‌توانند اعمال شوند. اولی این است کشتی بخار ویلی‘S در خارج از ایالات متحده، وضعیت کپی رایت به طور بالقوه نامرتب تر است، به ویژه در اروپا، جایی که به نظر می رسد YouTube دسترسی را محدود می کند. دلیل دوم این است که دیزنی هنوز صاحب یک برند است در مورد میکی، مثل آن توسط جنیفر جنکینز، استاد دانشکده حقوق دوک توضیح داده شده است با یک نمودار مفید به شکل موش – می توان استدلال کرد که برخی از کالاها می توانند مردم را گمراه کنند که فکر کنند توسط دیزنی ساخته یا تأیید شده اند. دلیل سوم این است که دیزنی همچنان دارای حق چاپ نسخه های بعدی شخصیتی است که در آن ظاهر شد کشتی بخار ویلی بدون ویژگی‌های رایج مثل دستکش‌های سفیدش یا (از آنجایی که فیلم سیاه و سفید است) شورت قرمز روشن. هر دو ویژگی در طرح اصلی پیراهن کین گنجانده شده بود، اما به طرز قابل توجهی نه نسخه اصلاح شده ای که آنلاین باقی می ماند.

راهنمای عملی مدرسه حقوق دوک برای میکی ماوس.
تصویر: جنیفر جنکینز و شان دادلی

اما عدم وضوح فقط برای دیزنی نیست. جنکینز خاطرنشان می‌کند که «همه ویژگی‌های تکرارهای بعدی میکی به‌طور جداگانه دارای حق چاپ نیستند»، از جمله به‌روزرسانی‌های «صرفاً بی‌اهمیت» یا مواردی که از عناصر آشکار سهام استفاده می‌کنند. (به عنوان مثال، دادگاه ممکن است تصمیم بگیرد که یک طرح رنگ قرمز ساده ممکن است یک افزودنی قابل محافظت نباشد.) Techdirt اشاره می کند که اروپا سیاست “قاعده کوتاه مدت”. زیرا قانون بین المللی کپی رایت می تواند میکی را به مالکیت عمومی در آنجا سوق دهد.

گذشته از آزادی های حوزه عمومی، قانون استفاده منصفانه ایالات متحده، تقلید و تفسیر یک اثر دارای حق چاپ را مجاز می کند، بنابراین برخی از این تفاسیر آشکارا خرابکارانه از میکی ممکن است قبل از این هفته قانونی باشند. به سختی می توان با اطمینان گفت، زیرا استفاده منصفانه یک نمودار جریان ساده با قوانین سخت و سریع نیست. این نیاز به یک بحث موردی دارد که چندین عامل را در نظر بگیرد. تکیه بر دامنه عمومی بسیار امن تر است.

تعدیل محتوا در مقیاس در اینترنت تحت سلطه چند پلتفرم بزرگ و قدرتمند این پیچیدگی را پنهان می کند – اگرچه YouTube و سایر پلتفرم ها باید از شما تشکر کنند. ممکن است تعداد زیادی پیدا کنید کشتی بخار ویلی محتوا در حال حاضر اعتدال اینترنتی یک فرآیند غیرشخصی، چند لایه و اغلب خودکار است که اغلب اطلاعات کمی در مورد اشتباهاتی که انجام داده اند به گیرندگان می دهد. به خصوص با توجه به حجم عظیمی از محتوا، هشدارهای کاذب رایج هستند. شرکت‌ها گاهی اوقات پس از اینکه ناظران اعلام کردند که یک پست قوانین را نقض نمی‌کند، پایگاه‌های اطلاعاتی حذف را به‌روزرسانی نمی‌کنند.

در تئوری، پلتفرم‌ها واسطه‌هایی هستند که اعلامیه‌های کپی‌رایت را ارسال می‌کنند، و افراد می‌توانند در صورت وجود اشتباه، ادعای متقابل ارائه کنند. اما توازن قوا به نفع کاربران نیست. ریسک کردن می تواند منجر به ایجاد لکه سیاه در حساب شما یا تعلیق موقت با هزینه های مالی واقعی شود. و چشم‌انداز جذب مخاطبان زیادی بدون دسترسی به برخی از غول‌های رسانه‌های اجتماعی تیره و تار باقی می‌ماند، حتی اگر پیش‌بینی‌ها اخیراً کمی روشن‌تر به نظر برسند. در همین حال، پیامدهای درخواست‌های حذف بیش از حد یا حتی باج‌گیری عمدی، علی‌رغم انتقادهای حقوقی گاه به گاه، بسیار کمتر روشن است. ترول ها. و پلتفرم هایی مانند یوتیوب به طور فزاینده ای با دستیابی به توافقاتی با بزرگترین دارندگان حقوق جهان و تدوین قوانین خود، مسائل حقوقی حل نشده را کنار می گذارند.

نتیجه آشکار سیستمی است که از تفاسیر محافظه کارانه از کپی رایت حمایت می کند، صرف نظر از اینکه آیا این تفاسیر در دادگاه قابل اجرا است یا خیر. شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ می‌توانند از شکایت‌های نادرست جلوگیری کنند – مانند نتفلیکس که در سال ۲۰۲۰ به جرم دوست داشتن شرلوک هلمز در مالکیت عمومی شکایت کرد. سازندگان کوچکی که به سخاوت یک پلتفرم متکی هستند ممکن است تصمیم بگیرند که ارزش تلاش کردن را ندارد. خطرات تنها زمانی افزایش می‌یابد که شخصیت‌های اصلی مانند سوپرمن، بتمن و جیمز باند شروع به از دست دادن حمایت حق چاپ در ایالات متحده می‌کنند، چیزی که در حال حاضر در حال وقوع است. در دهه آینده.

و یک دامنه عمومی در حال تکامل در ایالات متحده یک مشکل نسبتاً جدید برای بسیاری از سیستم عامل های وب است. در اواخر دهه 1990، کنگره قانون تمدید مدت حق چاپ (که گاهی اوقات “قانون حفاظت از میکی ماوس” نامیده می شود) را تصویب کرد که به طور عطف به ماسبق شرایط حق چاپ رسانه ها را تمدید کرد. کشتی بخار ویلی. غول های وب امروزی زمانی قدرت گرفتند که دامنه عمومی به مدت 20 سال مسدود شد – گمانه زنی ها حاکی از آن است که فریز کردن حتی می تواند تمدید شود. از نو، چیزی که خوشبختانه اتفاق نیفتاد. تا اوایل سال 2019، سایت‌هایی مانند یوتیوب به سادگی مجبور نبودند در دنیایی حرکت کنند که در آن بخش‌های زیادی از مالکیت معنوی در یکی از بزرگترین بازارهایشان از حق چاپ خارج شده بود.

اکنون این جهان در حال تبدیل شدن به یک واقعیت آشکار است و کاربران از فرصت های آن استفاده می کنند. تنها چند روز از آغاز سال 2024 گذشته است، بنابراین ما احتمالا آخرین ریمیکس میکی موس را ندیده ایم، چه رسد به اینکه مردم با آن چه خواهند کرد. سایر کارهای تازه موجود. احتمالاً آخرین درخواست‌های حذف را هم ندیده‌ایم – یا آخرین سؤالات درباره منصفانه بودن آنها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *