جمعه, می 3, 2024
تکنولوژی

اپل راز این که چرا مک 40 ساله هنوز حکومت می کند را فاش می کند

در 24 ژانویه، کامپیوتر مکینتاش اپل چهل ساله شد. معمولاً این عدد یک نقطه عطف غیرقابل توقف در میانسالی است. در واقع، در آخرین سال گزارش شده از فروشفروش مکینتاش به کمتر از 30 میلیارد دلار رسید که نسبت به 40 میلیارد دلار در سال گذشته بیش از 25 درصد کاهش داشت. اما برخلاف یک انسان سالخورده، مک‌های مک اکنون باریک‌تر، سریع‌تر هستند و بدون نیاز به شارژ، عمر طولانی‌تری دارند.

رابطه خودم با کامپیوتر به آغازش باز می گردد، زمانی که اولین نگاهم به کامپیوتر چند هفته قبل از راه اندازی آن در ژانویه 1984 بود. من حتی یک کتاب در مورد مک نوشتم –خوب باور نکردنی– که در آن من آن را به عنوان “کامپیوتری که همه چیز را تغییر داد” توصیف کردم. بر خلاف هر زیرنویس غیرداستانی دیگری، اغراق موجه بود. مک روشی را معرفی کرد که روزی همه رایانه‌ها کار می‌کنند، و دور شدن از کنترل یک ماشین با دستورات تایپ‌شده، ما را وارد عصری کرد که به تعاملات تلفن همراه ما نیز گسترش می‌یابد. همچنین تمرکز بر طراحی را اعلام کرد که دستگاه های ما را متحول کرد.

این میراث برای مدت طولانی باقی می ماند. در نیمه اول وجود خود، مک با وجود الهام بخشیدن به رقبای بسیار، تنها بخشی از بازار را به خود اختصاص داد. اکنون است یک تکه قابل توجه از فروش کامپیوتر حتی در اپل، 30 میلیارد دلار خوراک مرغ نیست! علاوه بر این، وقتی این روزها به رایانه های شخصی فکر می کنید، اغلب به مکینتاش فکر می کنید. بیشتر اوقات، لپ‌تاپ‌های باز در کافه‌ها و محل‌های کار شرکت‌های فناوری، سیب‌های درخشانی را از کیس‌های خود ساطع می‌کنند. اپل ادعا می کند که مک بوک ایر آن پرفروش ترین مدل کامپیوتر در جهان است. یک نظرسنجی در سال 2019 پیدا شد بیش از دو سوم دانشجویان دانشگاه مک را ترجیح می دهند. و اپل به طور مداوم این محصول را بهبود بخشیده است، چه با مشخصات همیشه باریک‌تر iMac یا عمر باتری 22 ساعته Macbook Pro. علاوه بر این، مک هنوز هم یک است چیز. کروم‌بوک‌ها و رایانه‌های شخصی سرفیس می‌آیند و می‌روند، اما ساخت اپل همچنان اوج دنیای رایانه‌های شخصی است. گرگ جوز جوسویاک، معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل، در یک مصاحبه رسمی و نادر با پنج مدیر اجرایی اپل که روی عملیات مکینتاش کار می‌کنند، می‌گوید: «این داستان نوستالژی یا تاریخی نیست که از کنار ما می‌گذرد». این واقعیت که ما این کار را به مدت 40 سال انجام دادیم، باور نکردنی است.»

توسعه مک را می توان در چند مرحله خلاصه کرد. اولین نسخه با محبوب کردن رابط کاربری گرافیکی در یک بسته متقاعد کننده، انقلابی را در تعامل انسان و رایانه ایجاد کرد. سپس مرحله طراحی فرا رسید که توسط iMac در سال 1998 مشخص شد. استیو جابز که اخیراً به عنوان مدیرعامل بازگشته بود، از آن برای قرار دادن اپل در مسیر بهبود و در نهایت ستاره شدن استفاده کرد. با توسعه سیستم عامل مک و اخیراً، هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌های مک در زیر کاپوت رخ داده است و عملکرد آن را به گونه‌ای افزایش می‌دهد که نوآوری‌های جدید را ممکن می‌سازد. جان ترنوس، معاون ارشد مهندسی سخت‌افزار اپل می‌گوید: «با انتقال به سیلیکون اپل که در سال 2020 شروع کردیم، تجربه استفاده از مک شبیه هیچ چیز قبلی نبود.

نظر ترنوس موضوع غیرمنتظره‌ای را برای گفتگوی ما باز می‌کند: چگونه ارتباط بین مک و سایر محصولات جدید اپل به طور مداوم نیروی کار رایانه‌های شخصی این شرکت را تقویت کرده است. در نتیجه، مک فراتر از طول عمر معمولی یک محصول کامپیوتری مرتبط و تاثیرگذار باقی ماند.

آیفون که در سال 2007 راه اندازی شد، به سرعت به یک دستگاه فوق العاده موفق تبدیل شد و بر خط پایانی اپل تسلط یافت. اما آیفون جایگزین مکینتاش نشد – مک را قوی‌تر کرد. این تأثیر اولین بار در نحوه ورود روح تعاملات تلفن همراه به مک، ترجمه حرکات صفحه لمسی به صفحه لمسی و حتی فعال کردن تعامل بین برنامه های تلفن همراه و دسکتاپ مشاهده شد. Alan Dye، معاون طراحی رابط انسانی اپل می‌گوید: «هدف ما این است که این محصولات به خوبی با هم کار کنند و این یکپارچگی را ایجاد کنیم. (او به سرعت اضافه می کند که تمام محصولات اپل به عنوان محصولات مستقل نیز کار می کنند.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *