پنج‌شنبه, می 2, 2024
تکنولوژی

متا به دلیل انتقال داده های فیس بوک به ایالات متحده به میزان بی سابقه 1.3 میلیارد دلار جریمه شده است

متا با جریمه بی سابقه 1.3 میلیارد دلاری توسط رگولاتورهای داده اتحادیه اروپا مواجه شد و دستور توقف انتقال داده های فیس بوک شهروندان اتحادیه اروپا به ایالات متحده را صادر کرد. دادگاه های اتحادیه اروپا بر این باورند که چنین انتقال داده ها شهروندان اتحادیه اروپا را در معرض نقض داده ها قرار می دهد – شکایتی که به سال 2013 و افشاگری های ادوارد اسنودن افشاگر درباره برنامه های نظارت جمعی ایالات متحده بازمی گردد.

این حکم توسط کمیسیون حفاظت از داده‌ها (DPC) ایرلند صادر شده است که بیان می‌کند چارچوب قانونی فعلی برای انتقال داده‌ها به ایالات متحده «خطرات مربوط به حقوق و آزادی‌های اساسی» کاربران اتحادیه اروپا فیس‌بوک را بررسی نمی‌کند و GDPR را نقض می‌کند. . این جریمه بیش از رکورد قبلی اتحادیه اروپا 746 میلیون یورویی است که در سال 2021 برای نقض اطلاعات مشابه بر روی آمازون اعمال شده بود.

انتقال داده‌ها به ایالات متحده برای عملیات گسترده هدف‌یابی تبلیغات متا، که بر پردازش جریان‌های متعدد داده‌های شخصی کاربرانش متکی است، حیاتی است. سال گذشته متا گفت که مجبور به انجام این کار خواهد بود بستن را در نظر بگیرید فیس بوک و اینستاگرام در اتحادیه اروپا نمی توانند داده ها را به ایالات متحده ارسال کنند. هشداری که سیاستمداران اتحادیه اروپا آن را تهدیدی آشکار می دانستند. متا نمی تواند به سادگی اتحادیه اروپا را برای کنار گذاشتن استانداردهای حفاظت از داده هایش باج گیری کند. جواب داد اکسل ووس، قانونگذار اتحادیه اروپا درباره این خبر. خروج از اتحادیه اروپا باخت آنها خواهد بود.

پیش از این، این انتقال داده ها توسط یک توافق نامه بین اقیانوس اطلس به نام سپر حریم خصوصی محافظت می شد. با این حال، این چارچوب در سال 2020 پس از اینکه دادگاه عالی اتحادیه اروپا تشخیص داد که در محافظت از داده ها در برابر بهره برداری توسط برنامه های نظارتی ایالات متحده شکست خورده، باطل شد. این حکم در پاسخ به شکایت ماکس شرمز وکیل اتریشی صادر شد که مبارزات حقوقی او علیه فیس بوک به سال 2013 و افشاگری های اولیه اسنودن در مورد جاسوسی ایالات متحده بازمی گردد.

اگرچه اکنون به متا دستور داده شده که این انتقال داده ها را متوقف کند، اما تعدادی اخطار به نفع غول رسانه های اجتماعی ایالات متحده وجود دارد. اولاً، این حکم فقط در مورد داده‌های فیسبوک اعمال می‌شود، نه سایر شرکت‌های متا مانند اینستاگرام و واتس‌اپ. دوم، یک مهلت پنج ماهه قبل از اینکه متا باید انتقالات آینده را متوقف کند و یک دوره مهلت شش ماهه برای توقف ذخیره داده های فعلی در ایالات متحده وجود دارد. سوم، و مهمتر از همه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در حال حاضر در حال مذاکره برای توافق هستند جدید معامله انتقال داده این ممکن است در اوایل تابستان امسال و تا اواخر اکتبر اتفاق بیفتد.

با وجود رکوردشکنی جریمه، کارشناسان این سوال را مطرح کردند که آیا این جریمه چیزی اساسی را در مورد شیوه های حریم خصوصی متا تغییر می دهد یا خیر. جانی رایان، کارشناس ارشد شورای آزادی‌های مدنی ایرلند، می‌گوید: «یک بلیت پارکینگ یک میلیارد یورویی هیچ عواقبی برای شرکتی که میلیاردها دلار از پارک غیرقانونی به دست می‌آورد، ندارد». گفت نگهبان این آخر هفته.

دیگران پیروزتر بودند. شرمز که چالش او در سال 2013 منشأ قضاوت امروزی است، گفت: “ما از این تصمیم پس از ده سال دعوی قضایی خرسندیم.” بیانیه مطبوعاتی. با توجه به اینکه حداکثر جریمه بیش از 4 میلیارد است، جریمه می توانست بسیار بیشتر باشد و متا آگاهانه قانون را زیر پا گذاشته تا به مدت 10 سال سود کند.

متا خود جریمه را “غیر موجه و غیر ضروری” توصیف کرد. ورودی وبلاگ نوشته شده توسط رئیس امور جهانی متا، نیک کلگ، و مدیر ارشد حقوقی شرکت، جنیفر نیوزتد. این شرکت تاکید کرد که تنها یکی از «هزاران» شرکتی است که از چارچوب های قانونی مشابه برای انتقال داده استفاده می کنند.

Clegg و Newstead می نویسند: “ما در حال اعتراض به این تصمیمات هستیم و فوراً از دادگاه ها درخواست خواهیم کرد، که ممکن است مهلت های اجرایی را با توجه به آسیب هایی که این دستورات ایجاد می کند، از جمله به میلیون ها نفری که هر روز از فیس بوک استفاده می کنند، باقی بماند.”

Schrems فرض می کند که هرگونه تجدید نظر قانونی علیه این تصمیم ناموفق باقی می ماند. وی همچنین خاطرنشان کرد که پروتکل جدید انتقال داده بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده به اندازه رژیم فعلی در برابر چالش های قانونی آسیب پذیر خواهد بود. شرمز گفت: متا قصد دارد برای نقل و انتقالات آینده به قرارداد جدید تکیه کند، اما این احتمالا یک راه حل دائمی نیست. تا زمانی که قوانین نظارتی ایالات متحده تغییر نکند، متا احتمالاً باید اطلاعات اتحادیه اروپا را در اتحادیه اروپا نگه دارد.

به‌روزرسانی، دوشنبه 22 مه، 5:26 صبح به وقت شرقی: این داستان برای اضافه کردن جزئیات بیشتر در مورد تصمیم DPC و واکنش Max Schrems و Meta به روز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *