سه‌شنبه, آوریل 30, 2024
تکنولوژی

چرا ایلان ماسک مجبور شد Grok را منبع باز کند، پاسخ او به ChatGPT است

پس از اینکه ایلان ماسک از OpenAI در این ماه شکایت کرد و گفت که شرکت بیش از حد تعطیل شده است، او می گوید که پاسخ “حقیقت جویانه” خود را به ChatGPT، چت ربات Grok، منتشر خواهد کرد تا همه بتوانند آن را دانلود و استفاده کنند.

ماسک گفت: «این هفته @xAI Grok منبع باز خواهد شد نوشت امروز در پلتفرم رسانه اجتماعی خود X. این نشان می دهد که شرکت هوش مصنوعی او xAI کد کامل Grok را منتشر می کند و به هر کسی اجازه می دهد از آن استفاده کند یا آن را تغییر دهد. در مقابل، OpenAI نسخه‌ای از ChatGPT و مدل زبان پشت آن را برای استفاده رایگان در دسترس قرار می‌دهد، اما کد آن را خصوصی نگه می‌دارد.

ماسک قبلاً در مورد مدل تجاری Grok یا xAI چیزی نگفته بود و چت بات فقط برای مشترکین ممتاز در دسترس بود. او احساس می کرد که باید چت بات خود را منبع باز کند تا نشان دهد که به این چشم انداز متعهد است.

OpenAI هفته گذشته با انتشار پیام‌های ایمیلی بین ماسک و دیگران به شکایت ماسک پاسخ داد که در آن به نظر می‌رسید او از ایده بسته‌تر کردن فناوری شرکت با قدرتمندتر شدن آن حمایت می‌کرد. در نهایت، ماسک قبل از جدا شدن از پروژه در سال 2018، بیش از 40 میلیون دلار به OpenAI اختصاص داد.

زمانی که ماسک برای اولین بار اعلام کرد که Grok در حال توسعه است، قول داد که نسبت به ChatGPT یا سایر مدل‌های هوش مصنوعی که او و سایرین با دیدگاه‌های راست‌گرا از آن‌ها انتقاد کرده‌اند و آن‌ها را بیش از حد لیبرال می‌دانند، از لحاظ سیاسی سوگیری کمتری خواهد داشت. آزمایش توسط WIRED و دیگران به سرعت نشان داد که گرچه گروک می‌تواند سبکی تحریک‌آمیز را اتخاذ کند، اما به هر طریقی بیش از حد مغرضانه نیست – شاید چالش همسو کردن مداوم مدل‌های هوش مصنوعی با یک دیدگاه خاص را برجسته کند.

Grok منبع باز می تواند به ماسک کمک کند تا به هوش مصنوعی شرکتش علاقه مند شود. محدود کردن دسترسی Grok به پرداخت هزینه مشترکین به X، یکی از پلتفرم‌های اجتماعی کوچک‌تر جهانی، به این معنی است که هنوز جذابیت ChatGPT OpenAI یا Gemini Google را ندارد. انتشار Grok می‌تواند توسعه‌دهندگان را تشویق کند تا از این مدل استفاده کنند و بر اساس آن بسازند و در نهایت به آن کمک کند تا کاربران نهایی بیشتری را به دست آورد. این می تواند داده هایی را برای xAI فراهم کند که می تواند از آن برای بهبود فناوری خود استفاده کند.

تلاش ماسک برای آزاد کردن گروک به این معنی است که او خود را با رویکرد متا برای هوش مصنوعی مولد هماهنگ می کند. مدل‌های متن‌باز متا مانند Llama 2 در بین توسعه‌دهندگان بسیار محبوب هستند، زیرا می‌توان آن‌ها را به طور کامل سفارشی‌سازی کرد و برای استفاده‌های مختلف تطبیق داد. اما اتخاذ یک استراتژی مشابه می‌تواند ماسک را در یک بحث فزاینده درباره مزایا و خطرات دسترسی همه به قوی‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی درگیر کند.

بسیاری از کارشناسان هوش مصنوعی استدلال می کنند که مدل های منبع باز هوش مصنوعی مزایای قابل توجهی مانند افزایش شفافیت و دسترسی گسترده تر را ارائه می دهند. عماد مستقی، موسس این شرکت می‌گوید: «مدل‌های باز ایمن‌تر و قوی‌تر هستند و دیدن گزینه‌های بیشتر از سوی رهبران در این فضا بسیار خوب است. هوش مصنوعی پایداریشرکتی که مدل های مختلف هوش مصنوعی منبع باز را توسعه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *